Kreativitet, Innovasjon og Forretningsutvikling
Kunstig intelligens = fake news?
Kunstig intelligens = fake news?

Kunstig intelligens = fake news?

Kunstig intelligens er en meget raskt fremvoksende «trend» som vi snart ser og finner i alt rundt oss. Det er mye omdiskutert om hva man kan forvente seg og hvilke rammer man skal sette rundt dette. Det bringer med seg mye bra, men også mye som kan være litt skremmende, og ikke minst diskuterbart i forhold til etiske retningslinjer. 

Det jeg har valgt å ta for meg nå er kunstig intelligens via algoritmer i sosiale medier. 

Sosiale medier som nyhetskilde

En ganske stor prosentandel av befolkningen bruker sosiale medier som sin nyhetskilde i dag, samtidig som mengden av nyheter vi blir eksponert for har økt. Dette er vel en god ting? Ja i mange aspekter er det det, men det krever at vi har et større filter for hva vi tar inn oss som sannhet og ikke, samtidig er man kanskje ikke like påpasselige på å sjekke hvor sikker kildene til disse nyhetene kommer fra. I Norge per dags dato er den største andelen nyheter ifra redaktørstyrte kanaler, men dette gjelder ikke alle land.

Det algoritme baserte sosiale medier

Sosiale medier som for eksempel Facebook og Instagram bruker algoritmer for å hente inn data om oss, hva vi liker, hva vi leser og kommenterer på, osv. Basert på denne informasjonen som vi legger igjen tilpasses hva som blir fremvist til oss av blant annet reklame og innlegg. 

Noe som i ytterkant kan være ganske så oppsiktsvekkende. Dette er også noe forskning.no har skrevet en sak om, hvis noen vil lese litt dypere om dette: https://forskning.no/forsvarets-forskningsinstitutt-informasjonsteknologi-internett/sosiale-medier-er-blitt-et-vapen/1731298.

Enkelt sagt vil det si at vi blir eksponert for mer av det vi leser og etter meninger vi ytrer på disse mediekanalene, som videre kan i flere tilfeller skape en sirkel der vi kan få opp informasjon som er basert på våre interesser og som forsterker de meningene og holdningene vi har til gitte temaer – eventuelt også skaper dem. Si for eksempel med pandemien når den kom, det var mye usikkerhet og man hadde kanskje ikke enda klart å sette seg et standpunkt for hvor man burde stå enda. Videre leste du kanskje en meget troverdig sak om at pandemien ikke finnes eller eventuelt om noen andre såkalte «konspirasjonsteorier». Deretter ble du utsatt for mer og mer av dette, dette kan da ha en innvirkning på meningene dine og til og med være med på å endre holdninger og ditt ståsted til temaet.

Dette er nok baksiden av mynten, for disse algoritmene drar også med seg mye bra, men det er viktig være bevist når man sanker informasjon på sosiale medier. 

Det skal også legges til at det er kommet funksjoner man kan slå av for å redusere denne tilpasningen. Jeg tror at det å bli mer kildekritisk på hvor informasjonen kommer ifra og det å lese saker med et mer kritisk overblikk, der man ser en sak ifra flere sider, vil gi et bedre standpunktgrunnlag. Eller som ble sagt i forelesningen «om du og kjæresten krangler er det ikke en som har rett, sannheten ligger i mellom».

Kilder:

https://forskning.no/forsvarets-forskningsinstitutt-informasjonsteknologi-internett/sosiale-medier-er-blitt-et-vapen/1731298

https://www.kom24.no/algoritmer-facebook-innsikt/slik-virker-facebooks-algoritmer/372248

2 Comments

  1. Thea Kristensen

    Hei, Ruben!

    Overskriften vekker oppmerksomhet og jeg får lyst til å lese videre. Innlegget har en fin oppbygging og det er fint at du avslutter med egne synspunkter. Når det er sagt, avslutningen er litt brå og jeg savner faglige konklusjoner i tilknytning med egne refleksjoner. I tillegg utfordrer jeg din kreativitet – hvordan kan du skille deg ut til neste innlegg?

    Stå på videre!

    Thea K, studentassistent

  2. Tabita Solstad

    Spennende overskrift og et svært interessant tema. Gode eksempler som gir forståelse for hva du mener. Sitter igjen med tanken om at dette er noe alle burde være mer bevisst på for å holde åpne perspektiver. Men uansett om vi leser VG på nett eller blir presentert noe, så velger vi raskt det som «catcher» oss. Tankevekker…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *