Kreativitet, Innovasjon og Forretningsutvikling
En nettbutikks 10 kriterier
En nettbutikks 10 kriterier

En nettbutikks 10 kriterier

I dette innlegget har vi fått i oppgave å vurdere en nettbutikk/nettside. Kaos er da nettbutikken som i dag skal under lupen. Nettbutikken blir vurdert ut ifra 10 kriterier, disse kriteriene er hentet ifra INEVO og skrevet av Even Ødegård. 

Kaos er en moderne klesbutikk for «unge men i alle aldrer». De åpnet sin første butikk i oktober 2009 og har per i dag fire fysiske butikker og nettbutikk.

Navnet Kaos kom ut av kjerneverdiene deres kvalitet, allsidighet, opplevelse og service. 

1 Første inntrykket av kaos 

Likevel gir førsteinntrykket av nettbutikken en opplevelse av å ikke helt stå i trå med kvalifikasjonene som kjeden ønsker å levere av kvalitet, og klarer derfor ikke å reflektere det profesjonelle inntrykket man ellers møter i deres fysiske butikker. Det første man ser når man går inn på siden deres er et stort bilde med dårlig oppløsning og en menylinje der de har blandet norsk og engelsk.

For å teste om en nettbutikks/nettsides førsteinntrykk er tilfredsstillende, skal man etter å ha sett på siden i fem sekunder kunne svare på disse spørsmålene: har jeg kommet på riktig side, hva kan jeg gjøre her og hvorfor skal jeg gjøre dette her.  

Ved å gjøre siden appellerende, sørge for at siden er lett å finne og gjøre viktig informasjon tydelig, gjør man det lettere for kunden å svare på disse spørsmålene. 

Et førsteinntrykk er i flere sammenhenger viktig. Når vi møter et menneske, danner vi oss fort et førsteinntrykk. Er inntrykket «rotete» vil man stille seg selv spørsmålet om man burde stole på denne personen? Den samme situasjonen vil også komme til syne når en person som skal vurdere det tekniske inntrykket av et produkt eller en bedrift. Derfor er det like viktig for en nettbutikk å kunne fremme et godt inntrykk – for om en kunde ikke har et godt inntrykk av bedriften velger de bort din bedrift til fordel for en annen.

2 Synlighet på nett 

Hvor synlig man er på nett er et kritisk punkt for en nettbutikk. Hvis ikke kunden kan finne deg gir du bort din potensielle kunde til en annen konkurrent.

Kaos sin synlighet på nett har forbedringspotensiale. Ved et google søk på Kaos får du ikke opp nettbutikken, men en drøss med andre butikker som heter det samme. Det var først når det kom til syne etter mye googling at nettbutikken faktisk heter kbykaos og man søkte på dette navnet direkte at de dukket opp i søket. En løsning på dette vil være å se på mulighetene med SEO og SEM.

Her kommer nettbutikken heler ikke opp øverst på listen.  Dette var synligheten ved et direkte søk på bedriften. Synligheten til bedriften ved et organisk søk er et stort ikke-utnyttet marked for denne nettbutikken.

For å bedre denne synligheten er en anbefaling om de ikke gjør det, å ta i bruk google Ads for organisk søk og jobbe mere med Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM). 

3 Brukervennlighet

Kaos sin brukervennlighet inne på siden er god på mobil/PC og du finner lett frem til produktene du leter etter. Hvis man vil teste Mobilvenligheten sin har Google en funksjon for dette. Et lite nedtrekk på siden er hvis du åpner «alle Produkter» klarer ikke siden laste opp bilder av alle produktene.

Man får heller ikke opp forslag til søk mens du skriver, eller alternative produkter under et søk.  jeg har da kjørt testen på mobilvenlighet, Google bekrefter denne siden som mobilvenlig.

4 Kjøpsprosess

En rask og smertefri kjøpsprosess vil gi deg en økt sannsynlighet for større salgstall. Gjør det så rent og informativt som mulig, ikke ha 6 steg du må igjennom før du er ferdig og gjør tryggheten synlig med å vise fremm betalingsløsningen og vis gjerne frem sosialt bevis med tidligere som har handlet osv. 

Kjøpsprosessen til Kaos er meget ryddig og lett, de viser trygghetstegnene og gir deg en autoutfyling om infoen din ligger inne ifra før og de viser til betalingsløsning, leveringstid, gratis retur, leveringstid og muligheten for å legge inn en kommentar til ordren.

Hvis de ønsker å øke tryggheten litt mere kan de ta i bruk sosialt bevis, noe di ikke har i dag. 

5 Hastighet/Teknologi

En av fire personer forlater nettsiden om det tar mer en fire sekunder å laste inn siden.

Det sier noe om hvor mye hastigheten på nettsiden din har å si for omsetningen til bedriften. 

Det finnes flere verktøy man kan bruke for å teste dette jeg har brukt Google PageSpeed Insights tool for å teste Kaos sin Butikk. Jeg kjørte denne testen på mobil og pc, resultatene viser til gode forbedringsmuligheter, noe jeg også bet meg merke i når jeg navigerte rundt på siden deres. 

Resultatet på datamaskin var noe bedre enn på mobil. Her er det noe verdt ta tak i, spesielt med tanke på at de fleste i dag surfer etter produkter på mobilen, vil det her være et potensielt stort tap av kunder.

6 Kundetilfredshet

Det å få frem tidligere kunders omtale kan være en viktig del i det å få kunder til å handle. 

Dette igjen går jo på denne sosiale bekreftelsen om at flere er fornøyd og handler dette produktet. Dette kan man ha ved hjelp av interne vurderninger på nettsiden eller ved bruk av tjenester som trustpilot. 

Disse omtalene har ikke Kaos tatt i bruk verken på deres egen side eller i trustpilot (søkte på begge navnene).

På siden deres er det en bilderulering av nyhete deres fra instagram, her kan du se likes men får ikke opp noe komentarer på siden. 

På deres Facbook side kan man finne omtaler, et lite tillegstips her for enkelhetens skyld vil være å ha samme navn på instagram som Facbook som vil gjøre det lettere for kunden finne bedriften. 

7 Trygghet 

Som nevt tidligere i innlegget er trygghet for kunder som skal handle på nett viktig, for eksempel hva man gjør om kjøpet ikke er tilfredstillende/ ikke passer?. 

Derfor er veldig vesentlig å tydligjøre disse trygghetspunktene.

Dette er noe Kaos får tydelig frem, øverst på forsiden som er det første man får opp, har de en linje med informasjon om retur, frakt, åpent kjøp og leveringstid.

I tilleg har de nederst på siden plasert betalingsløsningen dem tilbyr.

Noen tanker til forbedring og hjelp på dette punktet vil være å plasere kontaktinformasjonen deres letter tiljengelig, en chat funksjon lett tiljengelig og et litt mere synlig punkt å ha trygghetsmerket for trygg E-handel. 

8 Kundekommunikasjon

Hvordan er kommunikasjonen mellom bedriften og kunden (b2c), kommuniserer man på epost, sosiale medier, hvor ofte bedriften aktiv i mediene og er det kontinuitet i det eller er det helt sporadisk. 

Kaos har et hyppig bruk av sosiale medier og store deler av det som postes har relevans til bedriften og kunden. Ettersom de er flinke på å dele innlegg er de ikke like hyppige i kommentarfeltet. 

Instagram

Facebook

Ved å være mere delaktig i disse mediene vil de opprettholde en bedre kundekommunikasjon. Dette er noe som kan ha mye å si for omdømmet.

Her er det også rom får å utnytte disse mediene enda mere og få flere følgere og salg.  

Lite tilleggstips er å ta i bruk flere av de sosiale plattformene og bruke de på en optimalisert måte for den gitte plattformen, dette er noe jeg har skrevet om og kan leses her.

9 Priser/ Utmerkelser

Priser og utmerkelser er en fin måte å skape trygget og tilhørighet for kundene. Dette er da noe vise frem la alle være med å feire. 

Kaos har fått pris for årets butikk på Lillestrøm og pris for beste butikk på service på metro.

Vis det frem!! Legg det gjerne til under på menyen i tekst og gjør det synlig.

10 Konsept 

Konseptet til kaos kommer tydelig fremm og du skjønner hva de driver med når du kommer inn på siden og hva strategien de presenterer er.

Kilder

https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

https://kbykaos.no/

https://pagespeed.web.dev/

https://search.google.com/test/mobile-friendly/result?id=j0uw6_0xVi9e_yriKqtEmQ

https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *